Vyberte stránku

Affiliate zpětné odkazy: Co je dobré vědět?

Naposledy aktualizováno: 22.11.2022

Affiliate marketing generuje mnoho zpětných odkazů a stává se stále více a více populárním. Pojďme se tedy podívat, co je dobré vědět o affiliate zpětných odkazech.

Jaký mají dopad affiliate zpětné odkazy?

Affiliate zpětné odkazy mohou vlastníkovi provizního programu pomoci i uškodit. Dle doporučení Googlu by všechny affiliate zpětné odkazy měly obsahovat parametr “sponsored” či aspoň parametr “nofollow”, případně jejich kombinaci, a to bez ohledu na to, zda byly tyto odkazy vytvořeny ručně nebo dynamicky.“

Takové odkazy by pak neměly teoreticky ovlivňovat (ani pozitivně, ani negativně) hodnocení v rámci vyhledávačů. Z toho vyplývá, že přínos affiliate zpětných odkazů je teoreticky nulový

Na druhou stranu se může stát, že při nedodržování parametrů u affiliate zpětných odkazů si může vlastník provizního programu uškodit. Pokud se neoznačené affiliate odkazy dostanou ve velkém na nekvalitní weby (bez originálního obsahu, nekvalitní obsah), tak je vyhledávač může vnímat jako nepovolenou techniku linkbuildingu a udělit penalizaci.

Proto se může vyplatit nevytvářet vlastní affiliate řešení na míru, protože najít toho správného programátora není jen o penězích, ale i o dalších aspektech. Freelo vydalo skvělý průzkum na toto téma. Nemusíte utrácet za drahé developery, ale využít stávající dobře fungující affiliate řešení či sítě. A při linkbuildingu se radši zaměřit na kvalitní obsahové zpětné odkazy.

Jak vznikají affiliate zpětné odkazy?

Affiliate marketing je výkonostně založen na obchodním modelu provizního partnerství. Výkonem se myslí měřitelná akce (tzv. konverze), kterou uživatel provede u toho, kdo affiliate marketing zavedl (tzv. inzerent). Affiliate marketing je primárně typ internetového marketingu, takže za konverzi se u affiliate marketingu považuje například provedení nákupu, vyplnění poptávky či registrace na webu inzerenta. 

Konverze se dosáhne tak, že inzerent slíbí tzv. partnerům, že pokud jim přivedou zákazníky, kteří provedou požadovanou akci (konverzi), tak jim za to dá odměnu (provizi). 

Partneři na základě této motivace pak propagují produkty nebo služby inzerenta. Partneři tak odkazují na cílovou platformu inzerenta, v drtivé většině se jedná o webové stránky inzerenta. Tím vzniká affiliate zpětný odkaz.

Jaké jsou role v affiliate marketingu?

V rámci affiliate marketingu je klíčových 5 rolí, které si představíme. Pokud jedna z těchto stran nefunguje správně, tak se významně snižuje efektivita affiliate marketingu.

Inzerent

Jedná se o subjekt (firma, eshop, živnostník), který něco nabízí nebo prodává online a chce získat partnery (externí obchodníky), kteří budou jeho produkty či služby propagovat.

Aby měl pro inzerenta affiliate marketing smysl, tak je potřeba, aby jeho produkty či služby byly zákazníky poptávané a byli s nimi spokojeni. Pokud nefunguje business jako takový a zákazníci jsou nespokojeni, tak to affiliate marketing nevytrhne a zázrakem vám nepřinese ze ztráty do zisku. 

Affiliate marketing slouží spíše k efektivnímu škálování prodeje či k rozšíření povědomí o značce.

Partner

Jedná se o osobu či firmu, která propaguje produkty nebo služby inzerenta a za úspěšnou propagaci (realizované konverze) dostává finanční odměnu (provizi).

Portfolio partnerů je velmi rozmanité. Často se jedná o blogy, recenzní weby, produktové katalogy,  specialisty v daném oboru, ale může se jednat také o influencery, facebookové skupiny, tvůrce multimediálního obsahu nebo v té nejjednodušší podobě taky o spokojené zákazníky, kteří produkt nebo službu inzerenta doporučí svým známým.

U partnera je zásadní, aby jeho publikum (lidi, které oslovuje) bylo aspoň částečně shodné s cílovou skupinou, které inzerent prodává své produkty nebo služby. 

Příkladem zajímavého partnerského blogu je darkoblog.cz, který doporučuje dárky pro různé příležitosti. Tímto není tématicky omezen, přesto je pro své publikum velmi relevantní.

Zákazník

To jsou lidé, kteří skrze odkaz nebo doporučení přijdou na webové stránky inzerenta. Aby affiliate fungoval, tak tito lidé musí být ochotni a motivování provést konverzi.

Pokud partner na stránky inzerenta, který propaguje make-upy pro ženy, bude přivádět pouze muže nad 40 let, kteří se původně chtěli dozvědět něco o vrtačkách, tak to fungovat nebude a bude to jen ztráta času pro všechny (inzerenta, partnera i zákazníka). Proto je zapotřebí důsledně sledovat relevanci zákazníků, které partner přivádí a partner si sám musí udělat poctivou analýzu, jestli je schopen přinášet relevantní zákazníky.

Není zákazník jako zákazník a méně je někdy více. Lepší přivést jednoho vysoce motivovaného zákazníka, který má zájem o produkty či služby inzerenta, než deset zákazníků, kteří nemají jakoukoliv potřebu či motivaci o produkty či služby inzerenta.

Affiliate systém

Každá realizovaná konverze musí být zaznamenána a především musí být identifikováno, který partner zákazníka (a tedy konverzi) přivedl. K tomu je zapotřebí mít vytvořený systém, který to dokáže identifikovat a zaznamenat. V zásadě existují tři možnosti:

  1. Inzerent si vytvoří zcela vlastní affiliate systém (například Heureka)
  2. Inzerent si pořídí affiliate software (například český Affilbox)
  3. Inzerent se zapojí do zapojí do affiliate sítě, která trackovací software používá

Affiliate manažer

Affiliate manažer se stará o chod affiliate programu inzerenta a slouží jako prostředník mezi partnery a inzerentem. Významná část jeho práce je o komunikaci s oběma stranami a hledání optimálního fungování celého affiliate programu.

Význam affiliate manažera je obrovský. Nestačí jen affiliate program spustit a čekat na partnery. Nejen, že s partnery se musí aktivně komunikovat a motivovat je k propagaci vašich produktů nebo služeb, ale také se musí partneři aktivně shánět. Neustále se otevírají nové a nové affiliate programy, tudíž o ty nejlepší partnery je tuhý boj. Pouze kvalitní affiliate manažer dokáže vyzobat ty nejlepší partnery, a zároveň jim nerozdat všechnu marži inzerenta.

Jak affiliate technicky funguje?

Affiliate marketing probíhá primárně online. Na affiliate se dá však dívat také ze širší offline perspektivy, nicméně teď si popíšeme internetové fungování affiliate marketingu.Inzerent vytvoří pro své partnery technický systém, díky kterým dokáže identifikovat (tzv. tracking), od kterého partnera zákazník na web inzerenta přišel. Trackování zdroje zákazníka se provádí nejčastěji pomocí specifických odkazů. Každá zprostředkována návštěva má svou časovou platnost, nejčastěji od 1 do 30 dnů, po kterou se hlídá, zda tento zákazník provede konverzi (nákup, registraci,…). Pokud zákazník konverzi v této době provede, tak partner dostane slíbenou provizi.