Vyberte stránku

Zpětný odkaz: Co je dobré vědět?

Naposledy aktualizováno: 02.01.2023
Autor: Richard Bystricky-Berezvai

Co je to zpětný odkaz?

Zpětný odkaz je označení pro odkaz směřující z jednoho webu (ze stránky primární domény A) na stránku na jiném webu (na stránku primární domény B). Zpětný odkaz najdete také pod označením backlink (anglický výraz) či příchozí odkaz.

Zpětné odkazy můžeme považovat za “hlasy” z jiných webových stránek tvrdící o webové stránce, na kterou je odkazováno, že se jedná o stránku s hodnotným a užitečným obsahem. 

Proč jsou zpětné odkazy důležité?

Kvalitní zpětné odkazy zvyšují počet návštěvníku vašeho webu až o desítky procent z vyhledávačů (třeba Google) a z odkazujících stránek. Dále zpětné odkazy pomáhají vyhledávačům zaindexovat cílové stránky.

Jak zvyšují postavení ve výsledcích vyhledávání?

Zpětné odkazy můžeme považovat za “hlasy” z jiných webových stránek tvrdící o webové stránce, na kterou je odkazováno, že se jedná o stránku s hodnotným a užitečným obsahem. Tyto hlasy jsou důležité pro Google a další vyhledávače, pro které je to důležitým signálem ovlivňující vaše umístění ve výsledcích vyhledávání. Stránky s vysokým počtem zpětných odkazů mají obvykle lepší pozice ve výsledcích vyhledávání.

Jak zvyšují návštěvnost z odkazujících stránek?

V případě, že umístěný zpětný odkaz na určité stránce přirozeně zapadá do kontextu odkazujícího textu a zároveň čtenáře vybízí k získání přidané hodnotu po kliknutí na daný odkaz (rozšiřující informace, výběr produktu,…), tak takový odkaz zpravidla přináší návštěvnost na cílovou stránku odkazu. Návštěvnost z takových odkazů je zpravidla velice kvalitní.

Jak pomáhají vyhledávačům s indexací?

Vyhledávače pravidelně procházejí jednotlivé webové stránky a při objevování nových stránek jsou z velké části zavislé právě na odkazech. Je to jeden z klíčových způsobů, jak je obsah nalezen, procházen a indexován.

Co jsou “dofollow” zpětné odkazy?

Dofollow zpětný odkaz pomáhají vašemu umístění ve vyhledávačích, protože umožňují vyhledávačům jejich trasování. Proto je pro vás zpravidla přínosnější získávat dofollow zpětné odkazy.

Oproti tomu existují nofollow odkazy, které říkají vyhledávačům, aby daný odkaz ignorovaly. To se děje pomocí aplikace HTML značky rel=“nofollow“.

Co je to anchor zpětného odkazu?

Anchor text je viditelná textová část zpětného odkazu. Tato textová část je zpravidla graficky zvýrazněna a po kliknutí na anchor text budete odkázání na cílovou webovou stránku.

Důvěryhodné zdroje:

  1. Backlinko: Backlinks
  2. Ahrefs: Nofollow vs. Follow Links: Everything You Need to Know
  3. Moz: Backlinks
  4. Mageplaza: Why are backlinks important for SEO?